سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فنی مهندسی

 

کارآموزی و کارورزی تنها واحد درسی دانشجویی است که در آن کلیه قسمتهای آن به دانشجو واگذار میشود. یعنی دانشجو اقدام به انتخاب محل کارآموزی میکند، کار خود را در محل کار انتخاب میکند، در کنار مسئولیتی که به عهده میگیرد با کار و محیط کار آشنا میشود و در آنجا میتواند دانسته ها و آموخته هایی که در محیط دانشگاه یاد گرفته است را در محیط کار تجربه کند و تفاوت و وابستگی های علم و کار را بیاموزد. در کارآموزی دانشجو باید نسبت به خود سختگیر باشد. چون تنها زمان و فرصتی است که میتواند در محیط کارگاه و یا دفاتر فنی بگوید "نمیدانم" و برای گفتن این کلمه نه به او خورده ای گرفته میشود و نه مجازاتی و بلکه برعکس سرپرست کارآموز مجبور میشود که برخی از تجربه ها و دانسته های خود را به دانشجو یاد دهد. 

گزارش کارآموزی میبایست مبتنی بر چهار اصل باشد

1- معرفی فضای کار و مسئولیت افراد

در قسمت ابتدایی هر گزارش کارآموزی، دانشجو میبایست به معرفی فضای کار یعنی کارگاه یا شرکتی که در آن مشغول به کار است بپردازد. نام مشاور، دستگاه نظارت، پیمانکار اصلی و سرپرست کارآموز و مسئولیت ایشان دقیقا بیان شود.

در گزارش کارآموزی باید به نحوی دورنمایی از وضعیت کارگاه یا دفتر فنی ارائه شود، به نحوی که خواننده گزارش بتواند تصویری از محیط کار در ذهن خود تجسم کند. 

گزارش کارآموزی باید بیانگر فضای کار نیز باشد، به عنوان مثال کارآموز باید در گزارش کارآموزی خود قید کند که در زمان ورود به کارگاه یا دفتر فنی سایر افراد مشغول به چه کاری هستند. هرچقدر فضای کار بزرگتر باشد تعداد افرادی که مشغول به کارهای مختلف هستند زیادتر خواهد بود ولی کارآموز میتواند فضای کاری پیرامون خود را با گروهای کاری نیز معرفی کند. مثلا "تیم آرماتور بند مشغول به قالب گذاری ستونهای طبقه دوم " و یا "دفتر فنی مشغول به طراحی و کنترل تاسیسات ساختمان " و همینطور سایر مسئولیتها و کارهای در حال انجام ارائه شود

2-مسئولیت کارآموز در محیط کار

کار آموز نباید در محیط کار تنها نظاره گر فراینده انجام پروژه باشد. کارآموز باید از سرپرست کارآموزی خود بخواهد مسئولیتی به او دهد، هر مسئولیتی میتواند تجربه ای خاص را به همراه داشته باشد. پیگیری امور اداری و حقوقی، نظارت بر عملکرد کارگران، سفارش خرید، برآورد نقشه ها، طراحی و ارائه جزئیات، محاسبات و هرمسئولیت دیگری متناسب با توانایی ها و مهارتهای کارآموز میتواند مفید و مناسب باشد. این مسئولیت میبایست در گزارش کارآموزی دقیقا عنوان شود یعنی بیان گردد که شرح خدمات و شرح وظایف کارآموز در دوران کارآموزی چیست؟ چه افرادی با او در ارتباط کاری هستند؟ از چه کسی دستورات را میگیرد و چه کسانی زیر دست او مشغول به کار هستند؟

3- تنظیم گزارشات روزانه یا هفتگی و ماهانه

در این گزارشات ، دقیقا دانشجو باید کاری را که در محیط کار انجام داده را بنویسد. مثلا متره آرماتورهای طبقه سوم و یا نظارت بر عایق کاری یا شاقول کردن قالبها و یا ترسیم پلان معماری طبقات یا محاسبه  بار مرده و نظایر آن. در این گزارش دانشجو میبایست مقدار زمانی را که صرف انجام هر کار میکند در گزارشات خود بنویسد.

این گزارشات به صورت دست نویس بوده که میبایست مورد تائید سرپرست کارآموز نیز قرار گیرند. مسائل و مشکلاتی که در هر روز پیش می آید دقیقا مانند دفتر خاطرات نوشته شود. در هر محیط کاری مشکلاتی وجود دارد که کارکنان آن محیط هر روز به نوعی با آن درگیر هستند، این مشکلات در کارگاه های اجرایی بیشتر است و نحوه برطرف کردن آن ها نیز متنوع. به عنوان مثال "در روز بتن ریزی به علت عدم کسب مجوزات لازم از سوی سازمان ترافیک بتن ریزی سقف ها متوقف شد. این مشکل باعث وقفه در عملیات بتن ریزی گردید که مهندس کارگاه با ایجاد درز اجرایی به طور کلی زمان بتن ریزی را به بعد موکول کرد"

حتی بیان برخی احساسات شخصی میتواند مفید باشد. مثلا در گزارش روزانه کارآموزی خواندم:" روز سوم کاری است هنوز نمیدانم اینجا به دنبال چه هستم نگاه مهندس از نگاه پدرم هم بدتر است انگار میداند که هیچ چیز بلد نیستم" همان شخص در قسمتی از گزارش ماهانه خود چنین نوشته است: " چه حس قشنگی است وقتی می بینی که کاری که انجام داده ای با همه نواقصش مورد پذیرش قرار میگیرد. احساس میکنم کارگاه بدون حضور من نمیتواند پیش برود."

در مواردی که امکانش باشد گزارش های ماهانه دانشجویان توسط استاد راهنما کنترل میگردد تا دانشجو در محیط کار مفیدتر و راحتتر مشغول به کار باشد.

4- جمع بندی 

کارآموز میبایست در این قسمت به جمع بندی گزارشات خود بپردازد، مستندات به همراه توضیحات لازم، آموخته ها و پیشنهادات و مرتب کردن گزارشات روزانه، هفتگی و ماهانه به صورت پیوسته.

در انتهای گزارش کارآموزی ، میبایست به بیان جمع بندی دوران کارآموزی پرداخت. آموخته های مهم در این قسمت حتما نوشته شوند. اشکالات کار نیز گفته شود. همچنین بیان شود که فضای کار در شروع به چه شکل بود و در پایان زمان کارآموزی به چه شکل است. 

فهرست بندی،  تایپ و مجلد کردن گزارش کارآموزی به نحوی که قابل ارائه به استاد راهنما باشد نیز آخرین مرحله از انجام یک گزارش کارآموزی است.


نوشته شده در شنبه 89/6/6ساعت 1:0 صبح توسط مهندس محمد عباسی نظرات ( ) |


Design By : Pichak