سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فنی مهندسی

نمای سیمانی


هر نوع نما، با هر نوع مصالح ساختمانی و با هر هزینه‌ای که ساخته شود باید به طور کاملا صحیح و اصولی نگهداری شود، در صورت آسیب دیدگی نما، برای جلوگیری از صدمات جدی‌تر و در نهایت تخریب کلی نما و ساختمان و نیز به منظور حفظ جلوه و منظره ساختمان، باید قسمت‌های آسیب دیده تعمیر شوند.

زیبائی و دلپذیری نمای خارجی ساختمان به ایجاد یک منظره قابل قبول در ذهن افراد کمک می‌کند.

نما در ساختمان نقش عایق حرارتی و برودتی را نیز ایفا می‌کند که هم از هدر روی انرژی تولیدی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی ساختمان ممانعت به عمل می‌آورد و هم می‌تواند بر حسب نوع، جنس و رنگ خود، باعث دفع و انعکاس گرما در فصل تابستان شود.

در نماسازی باید به مساله دوام و پایداری ساختمان در برابر شرایط نامساعد جوی و محیطی (یخبندان، زلزله، باد، باران، پرتوهای مضر خورشید و...) توجه کرد تا عمر ساختمان از این طریق افزایش یابد.

همان‌گونه که می‌دانیم، امروزه از مصالح مختلفی برای نماسازی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. یکی از نماسازی‌ها، روش اندود کاری و استفاده از ملات سیمان است.

surface-cement.jpg


در این شیوه، برحسب شرایط جوی و محیطی منطقه، جنس مصالح سطح زیر کار از نظر میزان جذب آب و رطوبت و میزان مقاومت و چسبندگی و... ، از ملات سیمان یا ترکیب این ملات با ملات‌های دیگر استفاده می‌شود.

سیمان از نظر مقاومت دارای بیشترین مقاومت است. استفاده از این ملات در نماسازی، استحکام بنا را حفظ کرده و به دوام و پایداری ساختمان کمک می‌کند؛ در نتیجه سیمان باعث افزایش عمر ساختمان نیز می‌شود.

اما شکل گیری و گیرش سیمان در مقایسه با ملات‌های دیگر دیرتر و کم است، یعنی هنگام نماسازی، باید زمان زیادی را صرف ساخت نما کرد اما به دلیل حفظ استحکام نما، ارزش صرف این زمان را دارد.


یخبندان و انجماد آب، رطوبت اضافی موجود در نما یا سطح زیر کار، انقباض و انبساط‌ها و یخ و آب‌شدن‌های متوالی یا اختلاف شدید دما، شوره‌زدگی یا سولفاته شدن را در نما به وجود می‌آورد.

در نماهای سیمانی برای مقابله با حمله سولفاتها و جلوگیری از آسیب دیدگی و تخریب نما، استفاده از سیمانهای ضدسولفات لازم است.


البته نمای سیمانی از لحاظ ایجاد دید بصری، مطلوبیتی را که سنگ‌ها و آجرها به دلیل تنوع رنگی و جنسی خود در ساختمان ایجاد می‌کنند، ندارد.

این متریال فقط دارای مقاومت است وگرنه از نظر ظاهری و آراستگی دارای زیبائی بالائی نیست و به همین دلیل، در نماسازی به صورت اندودکاری استفاده می‌شود.


البته با توجه به افزایش قیمت سیمان در کشور، از این نوع متریال فقط در زیرسازی‌ها و ملات‌سازی‌های مورد نیاز در ساخت و سازها استفاده می‌شود.

در دنیای مدرن امروزی نیز متاسفانه ظاهر قضیه جای خود را با استحکام و مقاومت عوض کرده و این موضوع در نماسازی هم حاکم شده است.

مردم بیشتر به زیبائی ساختمان فکر می‌کنند و برخی‌ها به ارزانی آن! به همین دلیل، نماهای مختلف آجری و سنگی به جای سیمان، در نماسازی به کار می‌روند.


اما برای ایجاد زیبایی بصری در نماهای سیمانی، می‌توانیم از ترکیب شیشه،‌ سیمان و سنگ در نما استفاده کنیم تا علاوه بر استحکام بخشی به خانه، نمای زیبایی نیز خلق کرده باشیم.


نوشته شده در یکشنبه 89/9/21ساعت 12:38 صبح توسط مهندس محمد عباسی نظرات ( ) |


Design By : Pichak