سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فنی مهندسی

با سلام خدمت همه دوستان و همکاران گرامی .

آرزوی من سلامتی همه مهندسین عزیز علی الخصوص اول عمران سپس معماری است .

 

با عرض معذرت شاید مدت کوتاهی پیدام نبود

دلیل اینکار مشغله کاری بسیار زیاد بود که نتونستم سر بزنم و وبلاگ رو به روز کنم .

از بازدید شما متشکرم.نظر یادتان نرود

 


نوشته شده در چهارشنبه 89/7/28ساعت 11:36 عصر توسط مهندس محمد عباسی نظرات ( ) |

تغییرات جهان در صد سال گذشته، قابل قیاس با تمام دوران پیش از آن نیست. در عصر کنونی به دلایل متعدد شرایط زندگی بشر تغییر کرده است و یکی از این دلایل فراگیر شدن رسانه‌های جمعی است که هم بر نوع زیستن و هم بر نوع شناخت انسان از پیرامونش تأثیر شگرفی داشته است  .

   انقلاب الکترونیک و انتقال آنی امواج از طریق این رسانه‌ها، سبب شده، از دانش عصر نوسنگی تا دانش عصر اطلاعات، همه‌چیز، “همزمان” در برابر چشمان بشر حاضر باشد  .

    در جهان معاصر، از سویی شاهد تکامل آگاهی بشر هستیم و از سوی دیگر مشاهده می‌کنیم که مدرنیته لایه‌هایی را که در زمین‌شناسیِ تاریخیِ آگاهی بشر کم‌کم روی هم رسوب کرده و هر یک در بالای دیگری جای گرفته بود، بر هم زده و به صورت همزمان تبدیل کرده است(شایگان، 1380)

    در حقیقت شرایط پدید آمده در جهان امروز، سبب شده است تا لایه‌های دانش، آگاهی و تجربه‌های بشری دیگر به صورت متوالی و با سلسله مراتب بر روی هم قرار نگیرند، بلکه سطوح هستی‌شناسی که در طول تاریخ و به تدریج به دست آمده است، یکجا و به طور “همزمان” پدیدار گشته‌اند   .  

    اکنون “همزمانی” جایگزین “توالی” شده است

    “همزمانی” به عنوان یکی از جنبه‌های کیفی زندگی بشر، بر فضای زیست و نحوة حضور او تأثیر گذاشته و بی‌شک فضای معماری نیز از آن متأثر خواهد بود، چرا که، “معماری اندیشه زمان حال است که به صورت فضا مطرح می‌گردد و رابطه این فضا با زمان حال از همه چیز در آن مهمتر است” (دانشمیر، 1381). اندیشه و کیفیات زمان بی‌تردید بر معماری اثر می‌گذارد و به این تعبیر معماری بی‌زمان وجود ندارد.  (مزینی،1376)

    از این رو، این نوشتار در جستجوی شناخت تأثیر “همزمانی” در کیفیت فضای معماری است .

    “همزمانی در فضا” هنگامی رخ می‌دهد که فضاهایی با کیفیت‌های گوناگون، در یک زمان و مکان با هم تداخل می‌یابند و به این ترتیب فضای جدیدی از این “همزمانی” حادث می‌شود که هم به تنهایی دارای خواص هر یک از فضاهای متشکله‌اش است و هم در مجموع دارای کیفیت جدید. در واقع “همزمانی در فضا” سبب ایجاد حیطة سومی می‌شود که: هم این است و هم آن، نه این است و نه آن   .

    به این ترتیب “همزمانی در فضا” به عنوان یک ارزش می‌تواند موجب ایجاد کیفیتی خاص در خلق فضا باشد. (بی‌شک تشخیص همزمانی و همزیستی کیفیت‌های فضایی متضاد، در این نوع فضاها، ملموس‌تر است )    به عنوان نمونه فضایی که از تلفیق و “همزمانی” دو فضای قدیمی و فضای جدید به وجود می‌آید شرایط تازه‌ای را برای مخاطب ایجاد می‌کند که کیفیات مربوط به خود را داراست.چومی می‌گوید: از نظر من، ایجاد بعضی از شرایط منجر به چیزی می‌شود که انتظار نداریم این نمودهای فضا را نمی‌شود طراحی کرد. اما ما شرایطی را ایجاد کردیم تا این فضاهای غیرمنتظره به وجود آمد .

    بنابراین در این پروژه “همزمانی” کالبد قدیم و جدید (تلفیق و نه صرفاً مجاورت این دو)، با ایجاد کیفیت ویژه در فضا، مخاطب را در شرایطی خاص قرار می‌دهد    .*

    اما در بیشتر موارد حیطة تأثیر “همزمانی” در کیفیت فضا، فراتر از ارزشهای کالبدی است. و گاهی نیز، این تأثیر تا جایی پیش می‌رود که خود به عنوان مهمترین ویژگی فضا مطرح می‌شود. به عنوان نمونه، در معماری گذشتة ایران، در سازماندهی فضایی بسیاری از خانه‌ها، کاخ‌ها، باغ‌ها، از خاصیت انعکاس آب درون آب‌نماها، به گونه‌ای بهره گرفته شده است که “واقعیت کالبدی” و “تصویر مجازی” بنا را به طور “همزمان” در برابر دیدگان مخاطب قرار می‌دهد. بر اثر انعکاس، واقعیت و مجاز، به هم متصل می‌شوند و چنین شرایطی سبب تشکیل “فرم کامل” (complete form) در فضا می‌شود که ضمن ایجاد ارتباط بین صور قبلی و بعدی، افقی و عمودی، و اتصال آنها به یکدیگر به فضا مفهومی یکپارچه می‌دهد و در واقع در اینجا “همزمانی” سبب “پیوستگی” می‌شود.

    اما “همزمانی” واقعیت و مجاز، ناشی از خاصیت انعکاس آب، در مساجد ایرانی یک موقعیت استثنایی را پدید می‌آورد. بر اثر این همزمانی “مسجد که جهت آن را دو محور صلیبی شکل تعیین کرده است، ناگهان صاحب محور عمودی هم می‌شود که با عبور از مرکز حوض، زمین و آسمان را از طریق سفرة آبهای ابدی و ازلی به هم می‌پیوندد.  ( استرلین , 1377  )

    در این فضا، انسان در گردش محوری خود به طرف جهات مختلف، یک کلیت فضایی منجسم را حس می‌کند که گویای نظام فکری منظمی است که در آن، مرکزیت فضا و زمین، در مرکزیت آشتی دهنده عوامل اتصال زمین و آسمان قرار می‌گیرد. (دیبا، 1378 )

    در واقع “همزمانی” و اتصال بصری واقعیت و مجاز، در این شرایط، کیفیتی ویژه و خاص به فضای حیاط مسجد می‌بخشد و سبب می‌شود که فرد ناظر در یک وضعیت بین محوری (Interaxial) قرار گیرد. یعنی حضور محورهای متعدد، تمرکز تک محوری را از آن می‌گیرد و از این جهت حضور همه‌جایی و هیچ جایی را تداعی می‌کند. یک وضعیت ویژه که یکی از دلایل آن “همزمانی” حقیقت و مجاز است  .

    "همزمانی” حقیقت و مجاز در فضاهای معماری امروز جهان، صورت دیگری به خود گرفته است. با پیشرفت تکنولوژی، ابزارهای جدیدی برای خلق اینگونه فضاها در اختیار معماران قرار دارد که بکارگیری و استفاده از تکنیک‌های هولوگرام (hologram)، لیزر و … در خلق تصاویر سه بعدی و احجام مجازی و همچنین تلفیق آن‌ها با عناصر تشکیل دهندة فضاها از آن جمله‌اند .

    گاهی “همزمانی” در فضا به نوعی همزیستی میان فضاها منجر می‌شود. به این معنی که فضاها با کیفیات گوناگون، به طور موازی ولی مجزا از هم امتداد می‌یابند، ولی در مقاطع زمانی خاص به صورت ترکیب شده با هم پدیدار می‌شوند .

      با کمی درنگ متوجه می‌شویم یکی از جنبه‌های مباحثی که فراسطح دنبال می‌کند به این مفهوم قرابت زیادی دارد. به طور نمونه، “فراسطح بیان می‌کند که “دو بعد” و “سه بعد” هر کدام نظام منطقی خاص خود را دارا هستند ولی هیچکدام دلایل کافی برای توضیح یک حالت بینابینی را ندارند و به عبارت دیگر هیچکدام نمی‌توانند نظامی برای “دو و نیم بعدی” ارائه دهند” (Perrella, 1998). اما “فراسطح” با تلفیق این دو کیفیت و ارائه “همزمان” آنها، شرایط فضایی جدیدی را خلق می‌کند. به طور خلاصه می‌توان گفت که “فراسطح” یک شکل مشترک پیشنهاد می‌کند که بی‌شک این شکل مشترک حاصل “همزمانی” و همزیستی توأمان این دو کیفیت گوناگون است  .

    بنابراین “همزمانی” در فضا همانگونه که می‌تواند کیفیات فضایی ویژه ایجاد کند به همان ترتیب هم می‌تواند موجب بروز “پیچیدگی” در فضا شود. از سویی دیگر “پیچیدگی” در فضا می‌تواند به سبب بکارگیری “همزمان” سیستم‌های گوناگون طراحی، در هنگام خلق فضا نیز باشد. بحث معماری دو سیستمی و استراتژی دو فضایی که در طراحی‌های آیزنمن، لیبسکیند، هیداک، در دهة 60 مورد مطالعه قرار گرفته است، از آن جمله می‌باشد

    بنابراین با توجه به آنچه ذکر شد می‌توان گفت همانطور که “همزمانی” به عنوان یک مفهوم کیفی، به نوع زیست بشر امروز، هویت جدیدی بخشیده است، به همانگونه نیز ارزش و کیفیتی خاص در فضا به وجود می‌آورد و در واقع “همزمانی در فضا” هویت ویژه‌ای برای آن ایجاد می‌کند.


نوشته شده در چهارشنبه 89/7/28ساعت 11:31 عصر توسط مهندس محمد عباسی نظرات ( ) |

برجCN  تورنتو کانادا (CN TOWER)

برج تورنتو با ارتفاع  3/553 متر بلندترین برج مخابراتی جهان می باشد که در شهر  تورنتویکی ازمهمترین شهرهای کانادا واقع شده .این برج ،راهنمای قایق هایست که بر روی دریاچه آنتاریو تردد می کنند.کار روی این برج از سال 1973 آغاز گردید ودر مجموع  40 ماه به طول انجامید .رهبری تیم طراحی این برج  را ادوارد آر.بالدوین عهده دار بود. او دارای کارنامه درخشانی در طی دوره کاری خود می باشد .وی عضو انجمن وتشکل های متعــــدد فنی است. ازجمله عضویت در موسسه معماری سلطنتی کانادا .

برج CN کانادا خصوصی بوده و توسط  یک شرکت خصوصی اداره می شود. این برج طی زمان بهره برداری خود توانسته  توجهـــــات خاص توریست ها وصنــایع ارتباطی را جلب کند. در ســــازه رأس این برج فضا های مختلف تفریحی و تجاری جانمایی شده. همچنین کلوپ ها،سالن های ورزشی ،گالری های متعدد وبا توجه به ارتفاع این برج که مشرفیت کامل بر مناظراطراف ایجاد می کند تلسکوپ و دوربین هایی جهت مشاهده چشم اندازهای اطراف در قسمتی از ســـازه قرار داده شده است.همچنین به جهت جابجایی افراد از آسانسورهایی با جداره های شیشه ای استفاده شده تا کاربران از این سفر کوتاه لذت ببرند.طبق آماری که تهیه شده این برج هر ساله 5/1 میلیون نفر بازدید کننده داشته که این آمــــار در مقوله جلب توریســــــــت قابل توجه است.در چهارمین طبقه  سازه رأس رستوران گردان واقع  شده که در زمان صرف غذا امکان لذت بردن از چشم انداز شهر تورنتو را فراهم می کند ،می توان گفت در یک روز روشن امکان رویت مناظر تا فواصل 120 کیلومتری وجود دارد. تــــراز محل احداث برج  در ارتفاع 72 متری ازسطح دریا  واقع  شده است،تأسیســات رأس برج در ارتفاع338 متری از زمین واقع  شده و شامل7 طبقه می باشد .

طبقه اول:جهت انتقال امواج کوتاه

طبقه دوم:عرشه مشاهده فضای باز ( در ارتفاع 342 متری)

طبقه سوم:عرشه مشاهده فضای بسته

طبقه چهارم :رستوران گردان که با سرعت 1دور در عرض 70 الی 90 دقیقه گردش می کند.

طبقه پنجم :اطاق تلویزیون

طبقه ششم:اطاق رادیو FM

طبقه هفتم: اطاق های الکتریکی ومکانیکی

 در این برج 4 عدد آسانسور سریع السیر با توانایی جابجایی 1200 مسافر در ساعت وبا سرعت متوسط m/min  360 (متر در دقیقه ) پیش بینی شده اســـــــــــــت . این 4آسانسوراز طبقه همکف تا تأسیســــــات رأس برج امتداد یافته وآسانسور دیگری ازتأسیسات  رأس  برج  تا عرشه فضایی امتداد می یابد. این آسانسوردر فضای یک داکت تردد کرده وهمانند 4 آسانسور دیگر مشهود نیست. شافت برج دارای ضخامت 60 سانتیمتر بوده که به وسیله قالب لغزنده اجرا شده است بتن ریزی شبانه روزی بوده ودر هر روز حدوداً 6متر  ارتفاع بتن ریزی انجام شده است .با این سرعت ساخت وارتفاع زیاد احتمال انحراف سازه ای زیاد می باشد که برای ضمانت قائم  بودن آن، متخصصین از وسایل اپتیـــکی دقیق استفاده نموده اند ،برای دسترسی  به یک امتداد شـــاقولی از یک استوانه فولادی یکصد کیلو گرمی که به یک کابل مقاوم آویزان است ودر مرکز شـــافت برروی ســـکو متصل شده استفاده می گردید.در داخل شافت علاوه بر آسانسور ،راه پله های فلزی که مجموعاً دارای 2570 پله هستند دسترسی از پایین به بالا را تأمین می نماید. سازه شافت دارای سه یال در قســـمت پایه می باشد که طول یال 90فـــوت وعرض آن23فـــوت می باشــد. ضخامت دیوار انتهایی یال ها 6فوت در پایین و5/1 فوت در بالا می باشد .سازه در برابر باد با سرعت mph 120  و تند بادهای با سرعت mph 200 طراحی شده است،تغییر مکان ایجاد شده در برابر چنین بادهایی در آنتن ،عرشه فضایی وطبقه میکروویــــو در ساختمـــان رأس برج به ترتیـب برابر m 07/1،m 46/0 وm 23/0 می باشد ،پنجره های ساختمان های فوقانی برای فشار باد طراحی شده است ضخامت لایه بیرونی شیشه این پنجره ها cm 96/0 و لایه داخلی cm64/0 میباشد .برای فونداسیون برج ،2/15 متر حفاری در زیر زمین ایجاد شده ،ونهایتاً فونداسیون روی بستری از جنس شیل قرار گرفته است. ضخامت فونداسیون 71/6 متر وجنس آن از بتن مسلح می باشد . فونداسیون به شکل Y که دارای 7046 متر مکعب بتن و500 تن میلگرد و40 تن کابل پس تنیده بوده اجراء شده است.

برج BT بریتانیا(BT Tower)

این برج مخابراتی در مرکز شهر لندن واقع شده و با ساختمان های مشهوری چون صومعه وستمینستر،کاخ باکینگهام و کلیسای پائول احاطه شده است .طرح این برج توسط وزارت کارخانجات و ساختمان های عمومی بریتانیا تهیه گردید.در اصــل احداث این برج برای اداره پســـت در سال 1936 آغـاز شـد ولی برخـی از جریان های قانونـی مانند خرید و آزاد سازی املاک باعث تأخیر  آن گردید تا اینکه در سال 1939 و با آغاز جنگ جهــانی دوم روند توقف ادامه یافت تا نهایتاً در 18 اکتبــر سال 1965 مراحل احداث برج BT شروع شد .

در طرح های اولیه ارتفاع ساختمان فقط 111 متر بود ولی نهایتاً این برج با ارتفاع189 متر ساخته شد به منظور کاهش اثر نبروی باد،سازه ای با مقطع مدورطراحی گردید. شمای کلی این برج دارای دو ساختار اساسی است اول ساختمان مربع شکل در پایه برج که شامل فونداسیون و ساختمان لابی بوده و ساختار دوم که ساختمان شفت و سازه رأس را شامل می شود دارای شکل مدور بوده که در 16 طبقه اول وسایل و تجهیزات تهویه و خنک کننده ها قرار گرفته ،در قسمت فوقانی ودر ارتفاع 110 و145 متری آنتن های بشقابی و شاخی شکل رادیویی و تجهیزات مخابراتی قرار دارد و نهایتاً 6 طبقه نهایی که سازه رأس برج را تشکیل می دهند. در سازه رأس رستوران گردان با چشم اندازی نیز طراحی شده که گردش یک دور کامل این رستوران 22 دقیقه به طول می انجامد. 16طبقه اول با قاب های شیشه ای رفلکسی پوشانده که ضمن تأمین نور کافی باعث انعکاس اشعه خورشید گردیده و در شمای کلی ساختمان رنگی به نظر می رسد .با توجه به اندازه برج از تکنولوژی و ابزار خاصی در طراحی و احداث بهره گرفته شده است.به منظور بررسی اثر باد روی بدنه برج مدل ساخته شده این برج در تونل باد  مورد آزمایش قرار گرفت که این کار در آزمایشگاه ملی فیزیک انجام شد با توجه به وجود حفرات بسیار در پیکره این برج انجام آزمایش تونل باد ار اهمیت خاصی برخوردار بود. امروزه از برج BT   به عنوان مـرکز مخابـره و شبــکه هــای ارتباطی جهـت انتقال برنامه های تلویزیونی و محاورات تلفنی و اطلاعات کامپیوتری استفاده می شود.تعداد کلی بازدید کنندگان برج از بدو تأسیس تا اکتبر 1971 حدود 4632822 نفر بود.از آنجایی که در مقایسه با برج های مخابراتی جهان که بعضاً چند منظوره طراحی می شوند. برج BT بیشتر کاربری مخابراتی و ارتباطی داشته ولی با این اوصاف از بدو تأسیس بازدید کنندگان بسیاری را به خود جلب کرده است.در31 اکتبر بمبی در این ساختمان منفجر گردید و هیچ کس مسئولیت این بمب گذاری را بر عهده نگرفت ،خوشبخنانه در این حادثه کسی آسیب ندید .ترمیم و بازسازی قسمت های آسیب دیده 2 سال به طول انجامید و از آن پس مسئو لان بازدید ازبرج BT را تا مدتی متوقف کردند امروزه بازدیدکنندگان از طریق مراکز جذب توریست از این برج دیدن می کنند.

 برج تلویزیونیMALDONADO

این برج با ارتفاع 66متر تماماً از مصالح بنایی ساخته شده طراحی پوسته شافت به گونه ای که علاوه بر تأمین فنی،دید بصری مناسبی نیز ایجاد کرده در داخل شفت برج پلکانی جهت سرکشی به فضای رأس تعبیه شده و آنتن رأس برج با ارتفاع 6 متر و از مصالح کامپوزیت  ساخته ودر انتهای شفت نصب گردید.

 برج تلویزیونی (Stuttgart 60 Tower)

ارتفاع این برج تا رأس آنتن آن 47 متر بوده و کاربری آن مطلقاً ارتباطاتی است و فضــاهایی با کاربــری های دیـگر در آن  تعبیه نشده ،بر روی شــفت آن سکوهایی (Plat Forms)  به ترتیب با ابعاد 5/7 متر در ارتفاع 14 متری سکوی دوم با ابعاد 6 متر در ارتفاع 19 متری و آخرین سکو در ارتفاع 25 متری قرار گرفته مصالح اصلی این برج را صفحات(Composite) فلزی تشکیل می دهد.

 برج تلویزیونی شانگهای (Shanghai Tower)

 این برج با ارتفاع 468 متر در شهر شانگهای چین واقع شده این برج در مقایسه با برج های تلویزیونی دیگر وجه تمایزی داشته و آن وجود دو سازه میانی و رأس می باشدو سازه رأس آن در ارتفاع 350 متری قرار گرفته بزرگترین قطر شفت برابر 50 متر و کوچکترین قطر آن 16 متر می باشد. این برج براساس  تند باد هایی با سرعت km/h 600 طراحی شده و سرانجام در سال 1995 به اتمام رسید.

 برج توکیو (Tokyo Tower)

ین برج با ارتفاع 333 متر در شهر توکیو ژاپن واقع شده سازه برج توکیو براساس تندبادهایی با سرعت km/h 288 طراحی گردید. قطورترین قسمت شفت برابر 80 متر و کمترین قطر سازه شفت برابر 2/3 متر می باشد. احداث این برج 18 ماه به طول انجامید وسرانجام در سال 1958 به اتمام رسید .

 برج مخابراتی سئول (Seoul Tower)

این برج با ارتفاع 7/239 متر در شهر سئول کره جنوبی واقع شده شفت این برج در قطورترین قسمت برابر 30متر و کمترین قطر آن برابر 10 متر می باشد.سازه برج سئول براساس تندباد هایی ،سرعت km/h 160 طراحی گردید ساخت برج مذکور 6 سال به طول انجامید و درسال 1975 به اتمام  رسید .

 برج ملبورن (Melborn Tower)

 این برج در سال 1985 با ارتفاع 270 متر درشهر ملبورن استرالیا احداث گردید.

 برج مخابراتی تاشکند (Tashcand Tower)

 این برج با راتفاع 375 متر در شهر تاشکند ازبکستان واقع شده سازه این برج براساس تندبادهایی با سرعت km/h8 10 طراحی و در مدت زمانی در حدود 6 سال احداث گردید ودر سال 1985 مورد بهره برداری قرار گرفت.

 برج المپیک کانادا (Montral Olampic Tower)

 این برج کاربری مخابراتی –تلویزیونی نداشته اما به دلیل شکل زیبا ومنحصر به فرد معمــاری جذاب آن بازدید کنندگان بسیاری را مجـــذوب خود ساخته این مجــموعه بـا ارتفاع 175 متر ودر مونترال کانادا واقع شده ودرسال  1987 به بهره برداری رسید.

 برج استانکینو مسکو (Moscow Tower) 

 این برج بعد از برج CN کانادا بلندترین برج مخابراتی جهان بشمار می رود. سازه این برج در ارتفاع 337 متری واقع شده قطر شفت این برج در قطورترین قسمت خود برابر 18 متر ودر کوچکترین مقطع برابر 2/8 متر می باشد .سازه این برج براساس تندبادهایی با سرعت KM/H 155 کیلو متر بر ساعت طراحی گردیدو نهایتاً درسال 1967 به بهره برداری رسید.

 برج مخابراتی برلین (Berlin Tower)

این برج با ارتفاع 368 متر ودر شهر برلــین آلمان واقع شده قطورترین قسمت شفت برابر 32 متر وکوچکتــرین قـــطر آن 8متر می باشد. برج برلـــین پیــرامون خود از محوطه سازی برخوردار است.ساخت این مجموعه 4 سال به طول انجامید وسرانجام در سال 1969 به اتمام رسید.


نوشته شده در چهارشنبه 89/7/28ساعت 11:22 عصر توسط مهندس محمد عباسی نظرات ( ) |


نوشته شده در چهارشنبه 89/7/28ساعت 11:20 عصر توسط مهندس محمد عباسی نظرات ( ) |

موارد کاربرد لیزر تنها به فاصله یابی ماهواره ای محدود نمی شود.  اگر چه در SLR فاصله یابی طولهای بلند از ایستگاه زمینی به ماهواره ها انجام می شود و دقت های این اندازه گیری در هر نسل بهتر شده است و از حدود 10متر (نسل اول) به حدود 2میلی متر (نسل چهارم) رسیده است.
چون لیزرهای تک رنگ واگرایی ندارند، برای هر امتداد دهی در کارهای نقشه برداری بسیار مناسبند و در موارد بسیار دقیق نظیر حفاری های تونل ها، نقشه برداری های زیرزمینی نظیر مترو و در رسیدن به نقطه Break through که از دو طرف حفاری می شود تا به هم برسند کاملاً کاربرد دارند.  با توجه به اهمیت لیزر در دستیابی به این دقت هاست که شرکتهایی از قبیل Spectra physics آمریکا و MDL انگلستان دستگاههای خاصی را برای این گونه الکترواپتیکال، الکترومغناطیسی یا مایکروویو می شناسیم ولی انواع دیگری از طولیابها مورد استفاده اند که به طولیاب لیزری موسوم اند.  مثل AGA-8 ژیوتزونیکس یا DI3000-R لایکا که در آن ها از لیزرهای با منبع جامد نظیر یاقوت یا نیودمیوم استفاده نمی شود، بلکه منبع آنها نیمه هادی است.  از جمله این نیمه هادی کالیوم- آرسناید را می توان نام برد.  این نیمه هادی مثل مثل دیودگالیوم آرسناید است، منتها پرتو تک رنگ خارج می کند، خود برانگیخته است و ایجاد لیزری می کند که برای تعیین موقعیت های دقیق و برای جاهایی که دقت امتدادی مدنظر است، مورد استفاده قرار می گیرد.  لیزر را می توان بر اساس منبع تولید آن به سه دسته جامد، نیمه هادی و گازی تقسیم کرد.  لیزر در واقع از هلیوم – نئون ایجاد می شود.  توضیح لازم این که اولین بار در سال 1961 مخترعی ایرانی بنام پروفسور علی جوان در آمریکا گازی را ابداع نموده است که در تراز یابی ها با گستردگی فوق العاده مورد استفاده قرار می گیرد.  توان و شدت جریان پرتوهای لیزر گازی بسیار کم است و در صورت اصابت با بدن نقشه بردار ایجاد صدمه نمی کند.  پس در ترازیابی های چرخشی (Rotary) وسیعاً کاربرد دارد.  برای استفاده از لیزر در تراز یابی با شاخص به واسطه ای خاص نیاز است.  Detector روی شاخص بالا و پایین می رود و به محض دریافت پرتو لیزر گازی در محل دقیق ارتفاع پرتو می ایستد و در واقع ارتفاع را با دقت بالا تعیین می کند

نوشته شده در چهارشنبه 89/7/14ساعت 11:56 عصر توسط مهندس محمد عباسی نظرات ( ) |

درباره نقشه کشی ساختمان

[تصویر: engineer.jpg]

نقشه کشی ساختمان

تاریخچه مختصر و سیر تحول تهیه نقشه

از زمانی که انسان اولیه شروع به ساختن سرپناه خود نمود معماری نیز آغاز شد. به دنبال بروز این پدیده طراحی ساختمان نیز مطرح گردید، در نتیجه نیاز به تهیه ی نقشه، تعبیر و تفسیر و خواندن نقشه احساس گردید.

در حدود 4500 سال قبل، نقشه ای بر روی خشت خام بدست آمده است، که نشان گر اولین فعالیت ها در زمینه ی تهیه ی نقشه بوده است. از جمله ساختمان های اولیه که از روی نقشه های معماری ساخته شده اند اهرامی که اقوام آزتک قدیمی ساخته اند می توان نام برد. پیشرفت در زمینه ی تهیه ی نقشه تا قرن 16 میلادی سرعت چندانی نداشته است و از آن قرن به بعد نقشه ها سال به سال دقیق تر و علمی تر شده است. در زمان ناپلئون (در سال 1798) یک مهندس فرانسوی به نام گاسپارد مونژ Gaspard Mounge (بنیان گذار نقشه کشی مدرن) کتابی به نام هندسه ی ترسیمی را منتشر کرد، این کتاب اساس و پایه ی نقشه کشی فنی قرار گرفت.

برای اولین بار در سال 1825 به کمک عکس نقشه تهیه شد. و کار تهیه ی نقشه در عصر ما بر مبنای علوم ریاضی استوار شده و در حال چنان پیشرفتی است که دانشمندان تا کنون به کمک دستگاه های دقیق عکسبرداری، از کره ی ماه و دیگر کرات منظومه ی شمسی نقشه تهیه کردند.

فن نقشه کشی یکی از قدیمی ترین هنرهای بشری ست که در این باره می توان شواهدی را از آثار مدوّن و ثبت شده ی دوران باستان بازیافت. نقشه کشی را باید به صورت یک فن و... همگام با نیاز جامعه دانست و سعی در آموزش صحیح و منطبق با اصول فنی آن داشت تا بتواند به نحو مؤثر و کارسازی در خدمت جامعه قرار گیرد. از اهمیت و حساسیت این هنر همین بس که هدف از طراحی و نقشه کشی صرفه جویی در هزینه ها و مصالح ساختمانی و نیز مقاوم سازی ساختمان ها در برابر عوامل طبیعی می باشد.
نقشه کشی ساختمان
نقشه های ساختمانی

نقشه زبان افراد فنی بوده و بایستی یک فرد فنی این زبان را با تمام رموز آن بشناسد. به بیان دیگر از عهده ی ترسیم نقشه به طور درست و اصولی برآمده و توانایی درک و خواندن آن را نیز داشته باشد.

نقشه کشی ساختمان کار فنی و نیز هنری است.

1)بخش فنی آن مربوط به رعایت نکات ترسیمی است، این بخش را می توان در کلاس درس فراگرفت.

2)بخش هنری آن مربوط به زیبائی و تمیزی ترسیمات می باشد، این بخش با کوشش و تمرین مداوم بدست می آید.

تقسیم بندی نقشه های ساختمانی

1) نقشه های معماری (نقشه های فاز 1)

این نقشه ها شامل طراحی ابنیه (جزئیات) به قرار زیر می باشد:

الف) نقشه های مسکونی ب)تجاری ج)بهداشتی د)فرهنگی ه)آموزشی و)ورزشی و...

توجه: نقشه های ساختمان های فوق الذکر بر اساس نتایج بدست آمده از مطالعات اولیه که به تصویب رسیده باشد، طرح و تهیه می شود.

نقشه های معماری یک پروژه

الف) پلان Plan :

برش فرضی افقی از ارتفاعاتی که مشخصات هر چه بیشتر ساختمان (در، پنجره، ضخامت دیوارها و...) از آن ارتفاع دیده و ترسیم شود. مقیاس پلان ها ??/? یا ?/???در نظر گرفته می شود. ?/? از کف و ?/? از سقف

توجه: پلان تیپ Typical Plan در یک ساختمان چند طبقه، طبقاتی که پلان های پشابه دارند، فقط یک نقشه (پلان) با عنوان پلان تیپ تهیه می گردد.

ب)برش های عمودی یا قائم (مقاطع): Section

این نوع برش در دو حالت طولی و یا عرضی تهیه می شود.

توجه: برش ها به صورت فرضی بوده و جهت مشخص کردن قسمت های حساس داخلی ساختمان تهیه می شود. (قسمت های حساس ساختمان بع ترتیب راه پله، رامپ، سرویس حمام، دستشوئی و آشپزخانه می باشد.)

ج) نما ها Elevation

از یک ساختمان حداکثر، چهار نما تحت عناوین شمالی، جنوبی، شرقی و غربی تهیه می شود.

د) دتایل ها Details

نقشه بزرگ نمایی جزئیات قسمت های حساس یک ساختمان را دتایل می نامند.

ه) پلان مبلمان Decoration Plan

پلان مبلمان یا پلان دکوراسیون جهت مشخص کردن لوازم مورد استفاده در فضا های داخلی ساختمان استفاده می شود، که در این پلان اندازه و محل قرارگرفتن لوازم مشخص می گردد.

2) نقشه های محاسباتی (نقشه های فاز 2)

این نوع نقشه ها را که تحت عنوان نقشه های سازه معروف است، شامل نقشه های به قرار زیر می باشد:

الف) نقشه های اسکلت ساختمان ب) پی و ستون ها ج) دیوار ها باربر و برش د) نقشه های تیرریزی سقف

3) نقشه های شهرسازی

طراحی این نقشه ها بر اساس مطالعه و نیازمندی های شهری صورت می گیرد. این نقشه ها شامل موارد به قرار زیر است:

الف) شبکه های رفت وآمد و پیاده و سواره

ب) نحوه ی کاربری اراضی ج) نحوه ی توزیع شبکه ی آب

د) سیستم دفع آب های سطحی ه) نحوه ی توزیع شبکه برق، گاز، تلفن و فاضلاب

4) نقشه های تأسیساتی ساختمان

A) تأسیسات مکانیکی: این نوع نقشه ها شامل کلیه نقشه های مربوط به هدایت آب، فاضلاب، کانال های تهویه و ... می باشد. که به قرار زیر تقسیم بندی می شود:

لوله کشی آب سرد و گرم بهداشتی

لوله کشی سیستم شوفاژ و تهویه مطبوع

شبکه آب باران و فاضلاب

کانال های تهویه یا کولر

لوله کشی موتور خانه و ...

B) تأسیسات الکتریکی:

نقشه های تأسیسات الکتریکی شامل موارد زیر می باشد:

مسیر و مشخصات کلیه سیم کشی ها از جمله برق ، تلفن و آنتن و ...


نوشته شده در چهارشنبه 89/7/7ساعت 12:29 صبح توسط مهندس محمد عباسی نظرات ( ) |

یاد باد  ان  روزگاران   یاد باد.....

 


نوشته شده در پنج شنبه 89/7/1ساعت 3:10 عصر توسط مهندس محمد عباسی نظرات ( ) |

 موارد کاربرد

دیوار: به عنوان متداول ترین حالت ممکن این بلوک می تواند در ساختن دیوارها مورد استفاده قرار گیرد. به این ترتیب هر دو سمت و همچنین ضخامت این متریال جدید قابل مشاهده خواهد بود. بنابر این سنگینی و استحکام بتن به عنوان ماده اصلی « لایتراکان» محسوس تر می شود و در عین حال کنتراست بین نور و ماده شدید تر می شود. این متریال می تواند برای دیوارهای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار گیرد و استحکام سطح در این مورد بسیار مهم است. اگر نور خورشید به ساختار این دیوار می تابد قرار گیری غربی یا شرقی توصیه می شود تا اشعه آفتاب در حال طلوع یا غروب با زاویه کم به فیبر های نوری برسد و شدت عبور نور بیشتر شود. بخاطر استحکام زیاد این ماده می توان از آن برای ساختن دیوار های باربر هم استفاده کرد. در صورت نیاز، مصلح کردن این متریال نیز ممکن است همچنین انواع دارای عایق حرارتی آن نیز در دست تولید است.

پوشش کف: یکی از جذاب ترین کاربرد ها، استفاده از «لایتراکان» در پوشش کف ها و درخشش آن از پایین است. در طول روز این یک کفپوش از جنس بتن معمولی به نظر می رسد و در هنگام غروب آفتاب بلوک های کف در رنگهای منعکس شده از نور غروب شروع به درخشش می کنند.

طراحی داخلی: همچنین از این نوع بتن عبور دهنده نور می توان برای روکش دیوار ها در طراحی داخلی استفاده کرد به صورتی که از پشت نور پردازی شده باشند و می توان از نور های رنگی متنوع برای ایجاد حس فضایی مورد نظر استفاده کرد.

کاربرد در هنر: بتن ترانسپارانت برای مدتها به عنوان یک آرزو برای معماران و طراحان مطرح بود و با تولید لایتراکان این آرزو به تحقق پیوست. کنتراست موجود در پشت متریال تجربه شگفت آوری را برای مدت طولانی در ذهن بیننده ایجاد می کند. در واقع با نوعی برخورد سورئالیستی محتوای درون در ارتباط با محیط پیرامون قرار می گیرد و به این ترتیب بسیاری از هنرمندان تمایل به استفاده از این متریال در کارهای خود دارند. به طور کلی با پیشرفت های تکنولوژیکی و ارائه خلاقیت طراحان و مجسمه سازان با ابزار های مختلف، پتانسیل و قابلیت بتن توسط هنرمندان گوناگون در تمام جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

• بلوکها

مصلح کردن بلوک بتنی عبور دهنده نور: در صورت نیاز به مصلح کردن این بتن شیار هایی در داخل آن تعبیه می شوند. در حین ساختن دیوارها میلگرد ها بصورت عمودی یا افقی در این شیار ها قرار می گیرند و فیبر های اپتیکی بخاطر خاصیت انعطاف پذیری خود در اطراف میلگردها جمع می شوند و به این ترتیب میلگرد ها دیده نمی شوند. از این روش بصورت موفقیت آمیزی در چند پروژه و طراحی نمایشگاه استفاده شده است.

رنگها و بافت ها: با توجه به رنگ خاکستری متداول بتن معمولی، لایتراکان دارای رنگهای متنوعی است و بافت سطوح بیرونی آن نیز می تواند متنوع باشد، به گونه ای که بلوکهای متنوع در کنار هم قرار گیرند و یک ساختار واحد را به وجود آورند.

توزیع فیبرها: اندازه و ترتیب فیبر ها در هر بلوکی می تواند متفاوت باشد و این ترتیب قرار گیری می تواند کاملا منظم یا کاملا ارگانیک مانند مقطع چوب باشد.

مشخصات تکنیکی:

ترکیبات:بتن و فیبر اپتیکی، میزان فیبر حد اکثر 5درصد کل بلوک، عبور 3درصد نور تابیده از هر 4 درصد کل فیبر موجود، چگالی 2400-2100 کیلوگرم بر سانتیمتر مکعب، مقاومت فشاری49 نیوتن بر میلی متر مربع در بد ترین حالت و 56نیوتن بر میلی متر مربع در بهترین حالت، مقاومت خمشی معادل 7/7 نیوتن بر میلی متر مربع.

اندازه بلوکها: ضخامتmm500-25 ، عرض حداکثرmm600 ، ارتفاع حد اکثرmm300.

لامپ لایترا کیوبLitracub Lamp

یکی از محصولات موفق لایترا کان در زمینه طراحی، لامپ لایترا کیوب است که در آن بلوکها با قرار گیری روی هم مکعبی را تشکیل می دهند که منبع نور در داخل آن قرار دارد و نور با عبور از بتن به بیرون ساطع می شود.

به این ترتیب این ماده جدید می تواند در عرصه های مختلف طراحی و همچنین در ایجاد فضاهای پویا و انعطاف پذیر داخلی بسیار مورد استفاده قرار گیرد.



نوشته شده در پنج شنبه 89/7/1ساعت 2:12 عصر توسط مهندس محمد عباسی نظرات ( ) |



ایتراکان ،Litracon Light Transmiting Concrete  ، بتن عبور دهنده نور، امروزه به عنوان یک متریال ساختمانی جدید با قابلیت استفاده بالا مطرح است. این متریال ترکیبی از فیبر های نوری و ذرات بتن است و می تواند به عنوان بلوک ها و یا پانل های پیش ساخته ساختمانی مورد استفاده قرار گیرد. فیبر ها بخاطر اندازه کوچکشان با بتن مخلوط شده و ترکیبی از یک متریال دانه بندی شده را تشکیل می دهند. به این ترتیب نتیجه کار صرفا ترکیب دو متریال شیشه و بتن نیست، بلکه یک متریال جدید سوم که از لحاظ ساختار درونی و همچنین سطوح بیرونی کامل همگن است، به دست می آید.

فیبر های شیشه باعث نفوذ نور به داخل بلوک ها می شوند. جالب تریت حالت این پدیده نمایش سایه ها در وجه مقابل ضلع نور خورده است. همچنین رنگ نوری که از پشت این بتن دیده می شود ثابت است به عنوان مثال اگر نور سبز به پشت بلوک بتابد در جلوی آن سایه ها سبز دیده می شوند. هزاران فیبر شیشه ای نوری به صورت موازی کنار هم بین دو وجه اصلی بلوک بتنی قرار می گیرند. نسبت فیبر ها بسیار کم و حدود 4 درصد کل میزان بلوک ها است. علاوه بر این فیبر ها بخاطر اندازه کوچکشان با بتن مخلوط شده و تبدیل به یک جزء ساختاری می شوند بنابر این سطح بیرونی بتن همگن و یکنواخت باقی می ماند. در تئوری، ساختار یک دیوار ساخته شده با بتن عبور دهنده نور، می تواند تا چند متر ضخامت داشته باشد زیرا فیبر ها تا 20متر بدون از دست دادن نور عمل می کنند و در دیواری با این ضخامت باز هم عبور نور وجود دارد.

ساختارهای باربر هم می‌توانند از این بلوک‌ها ساخته شوند. زیرا فیبر های شیشه ای هیچ تاثیر منفی روی مقاومت بتن ندارند. بلوکها می توانند در اندازه ها ی متنوع و با عایق حرارتی خاص نصب شده روی آنها تولید شوند.

این متریال در سال 2001 توسط یک معمار مجار به نام «آرون لاسونسزی» اختراع شد و به ثبت رسید. این معمار زمانیکه در سن 27 سالگی در کالج سلطنتی هنر های زیبای استکهلم مشغول به تحصیل بود این ایده را بیان کرد و در سال 2004 شرکت خود را با نام لایتراکان تاسیس کرد و با توجه به نیاز و تمایل جامعه امروز به استفاده از مصالح جدید ساختمانی، از سال 2006 با شرکت های بزرگ صنعتی به توافق رسیده و تولید انبوه آن به زودی آغاز خواهد شد.

 


نوشته شده در پنج شنبه 89/7/1ساعت 2:7 عصر توسط مهندس محمد عباسی نظرات ( ) |


Design By : Pichak